רעיון לפרשת בלק: ניצול הכוחות כראוי

סיפר הגאון הצדיק רבי יענקלה גלינסקי שליט"א, שכשהיה לומד בישיבת נובהרדוק היה מסביר הסבא מנובהרדוק את ענין בלעם כך: היה פעם שמש נאמן שניקה את בית הכנסת בשעת לילה מאוחרת. והנה לפתע מבחין הגבאי בגנב העיר שנכנס לבית הכנסת. הגנב לא הבחין בגבאי, וכך החליט הגבאי להסתתר ולתפוס את הגנב על חם בשעת הגניבה. והנה רואה הגבאי כיצד הגנב ניגש לארון הקודש, מנשק את הפרוכת ומתחיל לבכות!!!

הגבאי לא הבין מה קרה, אולי יש לגנב בן חולה בביתו או שמא קרה לו אסון אחר. וכך מחליט הגבאי לחכות בסבלנות ולשמוע את תפילת הגנב. והנה שומע הגבאי כיצד מבקש הגנב מהקב"ה: "ריבונו של עולם, תן לי רוח הקודש!!!". מיד כשגמר הגנב את תפילתו, לא יכל הגבאי להתאפק ויצא ממקומו. תפס הגבאי בבגדי הגנב ואמר לו: רבי יהודי, אף אחד לא נמצא כאן, אלא רק אני ואתה. שמעתי את תפילתך ורוצה אני בבקשה שתסביר לי לשם מה חסרה לך רוח הקודש???

ענה לו הגנב: מה אתה לא מבין?! וכי אינך יודע כמה קשה ביום חורפי לפרוץ לבית כשהוא סגור ומסוגר, אני ממש מוסר את נפשי להכנס לתוכו. ולאחר שאני כבר מצליח להכנס, כל הזמן בו אני מחפש ומגשש באפילה אחר הכסף של בעל הבית מתוך פחד ואימה שלא אתפס, רק אנשים בודדים מסוגלים לעמוד בפחד הזה. אילו רק היה לי רוח הקודש והייתי יודע היכן נמצאת הכספת של בעל הבית, הייתי חוסך לעצמי את כל הצער והמתח הזה.

סיים הסבא מנובהרדוק ואמר: אותו הדבר בלעם... הוא זכה לדבר עם הקב"ה, הוא זכה שה' שם את דבריו בפיו, הוא זכה לנבואה ורוח הקודש!!! אבל מה הוא עושה עם זה? מקלל! במקום לנצל את הכוחות שיש בידו כדי לזכות בדרגות עליונות ונשגבות, הולך ומוכר את נבואתו תמורת בצע כסף מבלק, כאותו הגנב שרוצה רוח הקודש כדי לגנוב.

כמה מוסר השכל עלינו ללמוד מהגנב ומבלעם... לכל אחד ואחד ישנם כוחות שקיבל מהקב"ה ועלינו לדעת לנצל את הכוחות שנתנו לנו בצורה הנכונה והראויה, ולא ללכת בדרכי בלעם שזכה להשראה מלמעלה, אך לא ידע לקחת את כוחותיו למקום הנכון והראוי. (מתוך עלון "פנינים" שנת תשס"ח)

ערב שבת שלום!

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יפה מאוד!!

אמרי פי אמר/ה...

יישר כוח.

הוסף רשומת תגובה

 

הרב אבינר