רעיון לפרשת יתרו: "זכור את יום השבת לקדשו"

הגמרא במסכת שבת (קיט.) מביאה את שאלתו של רֶבִי את רבי ישמעאל: עשירים שבארץ ישראל במה זכו לעושרם? ענה רבי ישמעאל: בגלל שנותנים מעשרות מכל רווחיהם, וכתיב "עשר תעשר - עשר בשביל שתתעשר". ועשירי בבל שאין להם חיוב מעשרות, במה זכו לעשירות? השיב רבי ישמעאל: בגלל שמכבדים את התורה ולומדיה. המשיך רבי ושאל: ובשאר ארצות הגולה שאין להם חובת מעשרות ואין בהם ישיבות ותלמידי חכמים כמו בבבל, במה זכו העשירים ששם בעושרם? השיב רבי ישמעאל: בשביל שמכבדים את השבת.

רבי מבין שלא שייך שתהיה לאדם עשירות ללא סיבה, ועל כן עונה לו רבי ישמעאל שבמקום שאין מעשרות ואין תורה הזכות לעשירות הינה בגלל כיבוד השבת.

ממשיכה הגמרא ומספרת על רבי חייא בר אבא שהתארח שבת אחת אצל בעל הבית אחד בעיר לודקיא, והביאו לפניהם שולחן עשוי זהב שמרוב כובדו היו צריכים שש עשרה אנשים לשאת אותו. והיו מחוברים לשולחן הזהב שש עשרה שלשלות של כסף, וקערות וכוסות וכלי הגשה העשויים מכסף, ועל השולחן היו מונחים כל מיני מגדנות ובשמים. בשעה שהניחו את השולחן לפני בעל הבית היו אומרים "לה' הארץ ומלאוהו". ובשעה שסילקו את השולחן בגמר הסעודה אמרו המשרתים "השמים שמים לה', והארץ נתן לבני אדם".

מספר רב חייא, שאלתי את בעל הבית: בני, במה זכית לכך? אמר לי, קצב הייתי, ומכל בהמה שהייתה נאה אמרתי זו תהא לשבת. אמרתי לו: אשריך שזכית, וברוך המקום שזיכך לכך.

אנשים רבים מחפשים סגולות לפרנסה ושוכחים כי השבת מקור הברכה. נקבלה בזמנה ובשמחה ובעזרת ה' נזכה בברכתה. וכבר דברו רבות על סגולת הקפדת קבלת השבת בזמנה, וכל שכן למקדים לקבלה 10 דק' או יותר לפני זמן הדלקת הנרות המופיע בלוח, ומוסיף מחול על הקודש, שעל ידי זה יזכו המכבדים את השבת בשפע רוחני וגשמי.

ערב שבת שלום ומבורך!

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אתם חייבים לשפר

Admin אמר/ה...

לשפר את מה?

הוסף רשומת תגובה

 

הרב אבינר