רעיון לכבוד חג הפורים: למה לא התעלפת!?!

"שאלו תלמידיו את רבי שמעון בר יוחאי: מפני מה נתחיבו בני ישראל שבאותו הדור כליה? אמר להם: מפני שנהנו מסעודתו של אחשורוש", (מגילה יב.). וצריך להבין מדוע כתבה הגמרא "שנהנו", והלא חטאם היה בכך "שהשתתפו ואכלו" שאותה הסעודה?

אלא מסבירים בעלי המוסר, שעל עצם השתתפותם בסעודה היו יכולים בני ישראל למצוא הצדקה למעשיהם בכך שלא הייתה להם ברירה, והשתתפו מאימת המלכות. אך התביעה עליהם היא בכך, מדוע כשישבו בסעודה ואחשורוש מוציא לפניהם את כלי בית המקדש, ולבוש בבגדי כהן גדול, מדוע לא התאבלתם ולא הצטערתם על בזיון הקודש? על זה אין הצדקה, ונגזר דינם למיתה.

המגיד הירושלמי הגה"צ רבי שלום שבדרון זצ"ל היה מספר על דברים אלו את הסיפור ששמע על מרן ה"חפץ חיים" זצ"ל מאחד מתלמידיו שהיה רב באחד העיירות ברוסיה. וכך סיפר: באחת מהפעמים בהם ביקר אצל מרן החפץ חיים, שאלו הח"ח: נו, מה נשמע בעיר שלכם? הוא הבין שכמובן הח"ח לא מתעניין ברכישת החלב והלחם וגם לא במצב הכלכלי של תושבי העיר, וכל שאלתו נוגע לעניינים רוחניים, על כן נאנח התלמיד אנחה גדולה... מה נשמע בענין השבת? החל הח"ח לפרט את שאלתו. נאנח התלמיד ואמר: אוי ואבוי הסַפַרִים לא רוצים לסגור את המיספרות בערב שבת וסוגרים רק בלילה, ועוד בעיות בשמירת השבת... נו, ומה עשית בשביל זה? שאל הח"ח. השיב התלמיד: ומה אני יכול לעשות, העם לא שומעים בקולי. ומה נשמע עם טהרת המשפחה? המשיך הח"ח לשאול. אוי וי אוי וי גרוע מאוד. ומה עשית בשביל זה? מה אני יכול לעשות, ממאנים העם לשמוע לדברי. אמר לו הח"ח: ומה אתה עושה בשביל חינוך הילדים? השיב התלמיד: המצב גרוע ביותר, הילדים נשלחים לבתי ספר של גויים, ואפי' בביה"ס של היהודים... מה כבר מלמדים!?! ומה אני יכול לעשות, אף אחד לא מקשיב לקולי.

אמר לו החפץ חיים: למען השבת לא יכולת לעשות כלום, למען טהרת המשפחה לא הייתה באפשרותך לעשות כלום, להעמדת החינוך לא היית מסוגל לעשות כלום... אבל להתעלף יכולת!!! למה לא התעלפת???

שמעתם אמר רבי שלום פלאי פלאים! יהודים יושבים ורואים שממלאים יין במזרקי הקורבנות. והיכן? בבית המשוקץ של אחשורוש, בסעודה של שיכורים שפלים... שם אצל אחשורוש מוזגים יין בכלי המקדש ואף אחד לא מתעלף!?! על זה נגזרה הגזרה.

פעמים רבות האדם נתקל בחייו בכל מיני עוולות שאין בכוחו לשנותם, אך לפחות צריך האדם להיזהר שלא ליהנות מאותם הדברים ולא לשמוח בשמחת הרשעים, שלא יתבע בשמים על עצם שמחתו והנאתו.

יה"ר שיהפוך לנו הקב"ה את ימי האבל לימי שמחה כימים ההם בזמן הזה, ונשמע ונתבשר אך ורק בשורות טובות, חג שמח!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

 

הרב אבינר